SOKERIHIIRI PUHUU

perjantai 10. huhtikuuta 2015

Tunnustan: olen oikea sokerihiiri. Suoraan sanoen olen koukussa sokeriin. Toisinaan parin karkin jälkeen on hankala lopettaa. Vaikka olen päättänyt ennen kotiin tuloa etten syö enää herkkuja, koska on sunnuntai, en pysty silti vastustamaan Villen avonaista karkkipussia. Sipsien syömisen lopetin onneksi jo yli puoli vuotta sitten eikä niitä tee enää edes mieli. Ne on pikemminkin ällöttäviä.

collage11111

Tietysti osaan myös hillitä itseni. Tiedän rajani ja vältän liiallista herkkujen syömistä ja  siitä seuraavaa ähkyä. Koeviikolla olin todella ylpeä itsestäni, kun selvisin siitä ilman herkkuja. Villen äiti jopa toi meille pussillisen irtokarkkeja Haaparannalta, mutta söin niitä vasta perjantaina. Olin silloin niin ylpeä itsestäni, että mietin postauksen tekemistä vinkeistä makeannälän sietoon. Mutta tietysti se pääsiäinen tuli ja pilasi kaiken. Keskiviikkona leivoin isälle kinderpiirakkaa ja vähän maistelin taikinaa. Sen jälkeen syötiin joka päivä piirakkaa niin kauan, kun sitä oli jäljellä. Lauantaina herkuteltiin ihan luvalla, mutta koska olin jo syönyt muina päivinä herkkuja - ei karkkeja tehnyt kovin edes mieli. Sunnuntaina oli kuitenkin vähän mieli maassa (syytän menkkoja) ja avasin mummolta saadun konvehtirasian. Damn you, mummo! Konvehdit kuuluvat jouluun :-D Maanantaina söin ne loppuun vaikka olin jo päättänyt etten tekisi niin. Ne vaan häiritsi siellä kaapissa. Toisaalta siellä on tälläkin hetkellä minivaahtokarkkeja, Haaparannan karkkeja, suklaamunia ynnä muuta muttei mulla silti tee yhtään mieli niitä. Eihän tuo pääsiäisen repsahdus tietenkään vakava homma ole, mutta siitä käy ilmi, miten helposti muun muassa tekosyiden varjolla tulee herkuteltua. Mikä tässä hommassa oikein mätttää?

collage2222

Olen ehkä aiemmin maininnut etten todellakaan aina ole ollut sokerihiiri. Joskus peruskoulu aikoina saatoin (ainakin muistaakseni) olla moniakin viikkoja syömättä herkkuja. Tai ainakaan mulla ei ollut samaa mielikuvaa kuin nyt, mikä on tyyliin "perjantai ja lauantai on karkkipäiviä". Voi tietysti olla, että aika kultaa muistot. Mulla oli omasta mielestäni liikakiloja, mutta nykyisin valokuvia katsellessani näytän ihan ookoolta. En harrastanut silloin oikein mitään muuta kun satunnaista (välillä päivittäistä ja välillä ei) jumppailua kotona ja sen lisäksi lenkkeilyä. Musta tuntuu, että Ville toi mun elämään viikottaisen herkkupäivän ja sen odotuksen. Tai itseasiassa useamman päivän. Heidän luona herkkuttelin aluksi koko viikonlopun eli kolme päivää, mutta nyt oon saanut sen kahteen päivään. Kuvitella, minkälaista muutosta voisi saada aikaan yhdellä päivällä. En tietenkään syytä ketään, koska itsehän mie ne herkut suuhun laitan.

collage333

On vaan hankala vastustaa niitä karkkeja, joita Ville vieressä syö viikonloppuisin. Alitajunnassa kumisee ajatus tyyliin "hei nythän on viikonloppu, kyllä nyt saa syödä!". Oon punninut jo hetken aikaa ajatusta mielessäni siitä, kumpi on parempi tai pahempi, herkkuja tasaisesti kahtena päivänä vai paljon yhtenä? Mites te hoidatte herkuttelun? Millä herkuttelette, kuinka useina päivinä ja mitä syötte silloin kun tekisi mieli makeaa? Postauksen pointtina ei muuten ollut valittaa vaan kertoa taas ihan rehellisesti mun mietteitä. Opin joka päivä hillitsemään itseäni herkkujen suhteen enemmän ja vähemmän. Tänään jouduin kantamaan kahta Fazerin sinisen suklaapalaa taskussani, jotka sain vaaliehdokkailta :-D Huh nyt menen nukkumaan, sillä kirjoitan tätä postausta torstai-iltana. Seitsemän ja puolen tunnin työpäivään tarvitsee aika paljon unta, joten palaillaan taas pian! ;-)


Kuvat Weheartista, jotka löytyvät siellä minun Food kokoelmastani 

9 kommenttia

  1. En oo koskaan välittänyt karkeista, sipseistä tai limsasta, mitä kaikki kaverit on aina ihmetelly ja vähän paheksunutkin. Pääsiäisenä en syönyt yhtään suklaata vaikka mulle yritettiinkin sitä tuputtaa. Pääsiäisenä löysin kuitenki mun uuden herkun: mämmi! :D Sitä oonkin syöny tässä maidon kanssa enemmän kun tarpeeksi... Noh, pääsiäinen on kuitenki vaan kerran vuodessa ja ku en muuten pahemmin herkuttele, niin ihan hyvällä omalla tunnolla voin mämmiä vetää. :D (mutta tottakai ben&jerry's jäätelöt ja kioskejen pallojätskit kesällä on parhautta;))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Multa jäi mämmit ihan kokonaan syömättä! Olin isällä pääsiäisen aikoihin ja olin ihan varma että siellä sitä mämmiä saa niin ei tarvitse kotiin ostaa mutta ei :D Oli siinä piirakassakin kyllä ihan tarpeeksi! Mieki viime vuonna tutustuin mämmiin paremmin vaikka siihen päälle piti kyllä aikalailla laittaa sokeria ja vaniljakastiketta.. :D Oijjoi B&J!!

      Poista
  2. Mulla on vähän sama homma, eli oon aika kova sokerihiiri. Syön lähes joka päivä jotain makeaa, mutta osaan pitää sen kohtuudessa, enkä vedä esim. koko suklaalevyä kerralla. Mun paheet on oikeestaan suklaa ja kaikki leivokset, sillä tykkään paljon leipomisesta, ja sitä tuleekin harrastettua vähintään kerran viikossa. :D En oo koskaan pitänyt mitään herkkupäiviä, koska mulla toimii paremmin se, että syön vähän jotain makeaa silloin kun tekee mieli, niin se mieliteko ei kasva liian suureksi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toimiskohan mulla tuo, että syö sillon kun mieli tekee.. EI varmaan nimittäin sitä sitten tekiskin mieli joka päivä :D

      Poista
  3. Jotenki tätä oli tosi kiva lukea ja aatella etten ookkaan ainoa joka herkuista välittää ja ne on jollain tapaa haastekkin ainakin osittain välillä. Itellekki oikeestaan koko herkuttelu levis käsiin pääsiäisenä ja tottakai sitä tuli aatelluksi että no pääsiäinen on kerran vuodessa. Mutta silti jotenki siitä jäi tosi huono fiilis :-D Ja just tuon pääsiäisen takia otin käsiini pienimuotoisen karkkilakon, mutta päätin kuitenkin jättää itelleni sen verran armoa et huomenna leivotaan kavereitten kans niin ei mun tarvi olla kokonaan maistamatta sitä muttei myöskään olla syömättä kokonaan :D Ja yleensä viikonloput on aina menny siihen että eka perjantai ja sit lauantai ja vielä sunnuntaiki ku sokerinhimo jääny päälle... Tarkotuksena ois nyt ainakin saada herkuttelu ees siihen yhteen päivään :D // Tulipa päätön kommentti mut oli pakko heittää vähän kommenttia :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Et tietenkään ole ainoa, maailma on meitä varmasti pullollaan! Ja mukava kuulla, että täällä on myös samantyyppisiä herkuttelijoita :D Itsekkin mietin sitä herkkulakkoa, mutta parempi varmaan koittaa piettää se vaan kohtuudessa kun niitä herkkuja tulee kuitenkin korvailtua

      Poista
  4. Mullakin on sama ongelma. Tosin en oikeastaan pysty pitämään sitä kurissa. Nyt olen viikon ollut syömättä, koska ajatuksena olisi laihtua edes vähän. Ennen mulla meni yksi tai kaksikin karkkipussia päivässä, mutta nyt olen päättänyt että se on kerran viikossa kun puolitetaan avokin kanssa suklaalevy/karkkipussi tai ostetaan yhet pullat tms. Meni kyllä vähän yli viimeaikoina tuo mässäily :D Ihania kuvia tosin, vaikeaa hillitä makeanhimoa nyt :3

    http://remainsoftoday.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo kuvat on kyllä herkullisia - ajattelin niiden sopivan tähän aiheeseen :D Joo mekin eilen poikaystävän kanssa puolitetiin karkkipussi ja kyllähän se toimi ettei voinutkaan koko ajan kahmia lisää pussista. Tsemppiä sulle! :)

      Poista
  5. Et ole yksin onegelmas kanssa ! Sillon kun seurustelin saatoin herkutella koko viikonnlopun mutta en tee sitä oikeastaan enään, mutta koulussa tuleekin sitten herkuteltua paljon (koska kokkipuoli) :D että sokeririippuvaisia me monet olemme ! :(

    VastaaPoista

Latest Instagrams

© Holyfacepalm. Design by FCD.